mandag 22. februar 2010

Vinteraktivitetene setter seg



Ja i siste innlegg hyllet jeg vinteren sin ankomst hit til Tromsø, med masse snø og vintervær. Nå skal vi vel ikke si at snøen har fortsatt å lave ned her oppe, det har de tatt seg av sørpå. Men vi har hatt flotte dager med mange kuldegrader og klar blå himmel om dagen og krystallklar stjernehimmel om kvelden.

Så mens OL ruller døgnkontinuerlig over TV-skjermene har Magnus klart å få vært ute en god del. Vi kjøpte oss fult telemarksutstyr før jul og har endelig fått brukt det litt. Jeg har hatt en kurskveld og jeg har vært på min første topptur. Den ble gjort sammen med Ola fra jobb og målet for turen var Lille Blåmann på Kvaløya. Nok av høydemeter ble gjort unna noen timer etter jobben. Over oss var himmelen svøpt i kraftig nordlys og med en tynn tynn nymåne. Flotte omgivelser altså, mens kuldegradene svøpte seg sundt oss. Må innrømme at jeg følte meg som ett slitt slips etter hvert der jeg pustet og peset noen meter bak Ola oppover. Ola er en ultra erfaren topptur gåer med null fett på kroppen så for han var turen opp en liten lett ettermiddagstur. Men altså for meg var det bruk av vanvittig mange nye muskler. Men jeg kom meg opp og koste meg masse med å slite meg oppover. Så skulle vi ned og der var det bratt, men det gikk nå egentlig ganske bra. Kanskje ikke verdens fineste telemarkssvinger, men utrolig gøy var det, og en tur jeg gjerne gjør flere ganger. Ikke minst i dagslys.

I helgen var vi og Nina og Daniel på Brensholmen på Universitetets hus der ute. Og det var bikkjekaldt. Vi hadde med oss kajakkene og ski så det skulle bli en multisport helg altså. Fredagskvelden minte ikke mye om sport. Alle var slitne etter arbeidsuka så vi satt vel litt paralyserte og pratet etter en nydelig middag før vi begynte å duppe litte granne. Så vi rundet av tidlig.

Lørdag var det skitur opp til skihytta over Sjøtun. Logget hele turen på GPSen min og fila er lagt ut på http://www.satmap.com/ sin route planer. Flott tur som jeg anbefaler folk å ta. Skihytta er alltid åpen og det er ved og gode greier der. Flott sted å raste på en fin skitur. Vi var veldig glade for at hytta var åpen for det var minus 12 ute og med god vind var det godt over tyve kuldegrader. Inne i hytta var det minus 11 når vi kom inn. Men med god ovn og Daniel fyrbøter på plass ble det snart varmegrader i hytta.

Lørdag var mer hyttekos, med god mat, badstu og lett bursdagsfeiring for Nina. Kuldegradene holdt seg over natt og vi feiget ut med padlingen på søndag da vinden fortsatt var kraftig. Så Daniel, Anne og jeg smørte våre ski og kjørte til Buvika og gikk på en fantastisk flott skitur der. Litt bratt i starten, men der oppe var det knallfint å gå. Og vi kom innom to gammer som står åpne for alle. Bildet er tatt inne i den ene gamma (kaldeste og største). Den fineste var av tre og så ut som en stor grilllhytte. Også denne turen ligger på http://www.satmap.com/.

Og i dag har Anne og jeg vært på en telemarkstur til Rødtinden. Ble litt mørkt på vei ned men vi hadde en fin tur. Og jeg fikk satt meg noen fine telemarkssvinger.

Så for å oppsummere så har vinteraktivitetene satt seg her hos oss, selv om snøen har uteblitt. Satmap GPSen min blir bare enda morsommere å bruke. Nå må jeg bare skjønne hvordan jeg kan få lagt ut rutefiler som ett vedlegg til bloggen så dere kan laste dem ned og sjekke dem ut på Google earth.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar