torsdag 1. juli 2010

Vi listet oss ikke forbi Lista og vi raste forbi Lindesnes - Dag 52

Idag tok jeg igjen mitt eget kajakkkjølvann når vi kom til teltplassen vår på Våre øyene. Påsken for ti år siden var jeg innom her på en liten overnattingstur, før jeg padlet tilbake til Kristiansand. Fra Kristiansand går kjølvannet mitt helt til Gøteborg. Så nå har jeg altså vært på kajakktur fra Tromsø til Gøteborg fordelt på ti år. Utrolig artig, kanskje mest for meg :-)

Men dagen har jo vært så mye mer. Vi våknet i bryggerhuset oppe på Hummerås i femtiden. Spiste og pakket oss ut og lusket oss ned til kajakkene våre. Disse ble fylt og vi satte avgårde mot Lista. Retningen ble satt rett mot neset utenfor Lista fyr og vi fartet avgårde. Etter to timer og ti minutter ankom vi Vestbygda rett etter fyret og hadde da padlet 14,5 kilometer. Et meget brukbart snitt kan man si. Mulig det er de to avslappende dagene på HUmmerås som er grunnen, men vi skal ikke glemme våre gode venner Medvinden og Medstrømmen heller. Den ene pustet fremover mens den andre dyttet oss bortetter.

Så var det jo bare å følge Listalandet, og hei hvor det gikk. Vi raste fra bølge til bølge, vi fartet forbi nes og vakre sandstrender. Ja til og med en seilbåt slet med å holde følge med oss der den sløret seg bortetter langt der ute.

Så passerte vi innseilinga til Farsund og satte over mot Ullerøya. Der ble lunsj nummer to tatt, mens vi så tre polske snekkere arbeidet med restaurering av ett gammelt hus. Herlig å ligge sånn og se folk arbeide. Vi hadde da satt ny etapperekord etter å ha padlet 36,5. Noe som ga oss over 7 km/t i snitt siden sist pause. En av hytteeierne sa at det kunne være litt bøst å runde Lindesnes, men vi brydde liksom ikke helt. Vi ville runde det, så vi satte avgårde mot Korshavn. Raste forbi mens papsen hilste så kjekt på noen lettkledde flickor og vi ankom Austre Seli for en siste rast før vi gikk over. Her fikk vi også med oss en lite kystkulturmuseum.

Så begynte dagens mest spennende kryssing. Og etter noen minutter så steg fyret frem. Lindesnes fyr. Ett sted jeg har vært mye. Dykket, vandret og sett, vært turist, lest bøker i le av steinblokker og alltid sett ut på havet og lurt på hvordan det ville være å padle der nede. Og nå var jeg her. Sammen med pappaen min. Vi tok bilder, vi filmet og vi var glade. Dette er det siste store delmålet vårt før vi kommer til hovedmålet. Så dette var stort for oss.

Vi tok turen innom fyret også, feiret med is og Kvikk Lunsj (de hadde ikke Japp) før vi dytte avgårde igjen. Nå ble Våre øyene satt som mål og hit kom vi etter å ha padlet totalt 61 kilometer idag. Været var og er forsatt knall godt. SOlen er i ferd med å gå ned bak en liten kolle, så jeg får flytte meg litt for å nyte disse deilige solstrålene.

Pappa har også byttet skje å spise med. Dette bestemte han seg for på dag to, at etter Lindesnes skulle han spise med den røde skjeen. Så idag har det altså skjedd store ting.

Så får vi rette opp en stor skrivefeil igår. Jeg skrev at det var første fiskemåltidet vi fikk, men det er jo helt feil. Det er det andre. SÅ lett kan man glemme laksemiddager man får servert på Ørlandet altså.

Beklager at det ikke er bilder idag, men det er dårlig dekning og en milion knott....dårlig kombinasjon

4 kommentarer:

  1. Velkommen rundt og tilbake til "oss" på veien nordover igjen! Jeg fatter liksom ikke hvordan dere har hatt det, og hvilke opplevelser dere har hatt! Mange kunne vel drømme om en slik eller lignende tur, men å gjennomføre den i en alder ni år eldre enn meg, Laurece, det står det respekt av! Men du har jo alltid vært, for det første: ni år eldre enn meg, og for det andre: adskillig mer sporty enn meg! Og du har oppdratt dine barn, sammen med Kristin, til det samme! Jeg gratulerer på forhånd!!! God tur videre. Hilsen Ole Hermod i Valle.

    SvarSlett
  2. Hei Magnus!
    Dette har vært svært interessant lesning denne våren. Det står respekt av denne turen deres. Jeg ser på kartan at det nå bikker nordover igjen, og snart er målet nådd. Gratulerer med det dere har oppnådd så langt og god tur videre. Mange følger dere på nettet. Mvh TorB i Harstad.

    SvarSlett
  3. Gratulerer med rundingsbøyen "Lindesnes fyr" og overnatting i vårt paradis "Waare". Nå er dere på sjarmøretappen

    SvarSlett
  4. Sitter på hytta og leser bloggen deres med stor interesse. Titter ut av vinduet og ser to padlere: Ettersom det faktisk er relativ sjelden vare her, tok jeg kikkerten og så litt ekstra og det så ut som to velutstyrte padlere på langtur - må ha vært dere ettersom det passer greit med at dere startet fra Våre øyene i dag tidlig.
    Jeg har hytte i Sevika, rett innenfor Kvistholmene øst for Hille. Dette var rundt kl 1145.
    Nå må jeg jo lese hele bloggen. Ha en riktig god tur videre!
    Hans Rudrud
    Fersk kajakkpadler

    SvarSlett