tirsdag 30. mars 2010

Siste treff før avreise

Siden tollvesenet spanderte på meg kurs og tur til Oslo denne uka, ble det en liten herlig helg hjemme hos mamma og pappa. Egentlig skulle vi ha vært på hytta og gått på ski, gravd snøhule, lagd akebakke og storkoset oss der med mine søstre og mine onkelunger. Men som de mest trofaste leserne våre vet, har en svensk trekubbe satt en effektiv stopper for den slags aktiviteter.
Men ingenting er så herlig som å være hjemme i barndomshjemmet heller da. Og når det kan kombineres med litt innkjøp og litt planlegging av de forestående månendene ligger alt til rette for en flott helg.

På fredag oppsøkte pappa og jeg det mannelige IKEA. Eller la meg forklare, vi var på ett sted hvor vi skjønner hva som skjer med damer når de er på IKEA. Du vet når de får det flakkende "alt er så billig at jeg bare må kjøpe alt jeg passerer" blikket. Det er ikke ofte vi menn får dette blikket, men jeg har hatt det noen ganger. Og slik var det når vi var innom Brynje Trikotasjefabrikk og gikk rundt der og fikk se på og kjenne på alle produktene de hadde. Også så veldig mye kult de hadde da. Jeg har siden 1998 vært stor fan av Brynje produktene, da jeg kjøpte min første netting t-skjorte. Så har jeg utvidet til noen herlige dobbelt laget Artic produkter som jeg nå snart har slitt ut. Og på lageret i Larvik var det masse nye produkter. Produkter jeg knapt har sett andre steder. De selger skalljakker, med netting her og der, de selger flere luer, votter, sokker, fleece gensere og masse masse mer. Vi klarte å begrense oss og endte opp med hvert vårt artic-sett, en antartic jakke, en vindlue samt at vi fikk med en vanlig lue og noen innervotter. Flott utstyr, solgt til oss av ei hyggelig dame :-)

Resten av helga gikk med til sosialt samvær, gåturer, leking samt litt fotografering av ymse slag. Pappa og jeg fikk planlagt litt, sett på pakklister og sett på litt kart igjen. Kjenner at jeg vel egentlig bare er kjempeklar for å sette det første åretaket i vannet i starten av mai.

Vi har tatt en avgjørelse på at vi skal utsette avreisen med en uke. Grunnen er jo selvfølgelig den teite svenske tømmerstokken sin kvesting av lillefingeren min. Folk ler jo når de ser den gipsede hånda min når jeg forteller at det kun er lillefingeren som er brukket. Og jeg forstår dem godt. For det ser jo ut som at hele armen er brukket. Men altså lillefingeren er den lille tua som har, om ikke klart å velte prosjektet så har den utsatt det litt. Og jeg prøvde meg med ett padleåretak på søndag og kjente at det leddet som er brukket er vel det leddet i hele hånda som kommer til å merke størst påkjenning under hele turen. Åra legger seg på en måte opp i det punktet hver gang jeg skal avslutte ett padletak..... Men altså, med min tunge medisinske bakgrunn har jeg konkludert med att en uke med full rekonvalisens burde holde før 2200 kilometer blir padlet. Hverken pappa eller jeg kommer til å ha padlet ett eneste padletak før avreise inneværende år. Men pappa har forsatt sitt treningsproigram på studioet på Revetal og jeg er jo bare sta og uthooldende av natur så dette kommer til å gå meget bra.

Ellers så kan jeg fortelle at dette innlegget er skrevet og publisert på min ny innkjøpte ACUS Eee PC. Du vet en sånn mini-pc. Knøtteliten og kjempe praktisk å ha med på turen. Passer meg også perfekt, nå som jeg bare bruker høyrehånden å skrive med. Så en film på den når jeg satt på toget på søndag også og det funket meget bra. Så nå skal jeg få kjøpt meg sånt trådløst bredbånd. Men det er jo ikke så enkelt å få det til uten å måtte binde meg for ett år. Så hvis noen har ett sånt modem hjemme så vær så snill og lån meg det :-)

Pappa har bestilt frakt av kajakken opp hit etter påske så nå nærmer det seg altså. Men avreise vil bli 8.mai.

3 kommentarer:

  1. vedkubbe-->tømmerstokk i løpet av 60 sekunder, ikkje værst. ;)

    SvarSlett
  2. Apropo det kjøpeblikket som damer kan ha på IKEA, du skulle sett 6 brave fluefiskere på ORVIS sin butikk i New York. De holdt til og med oppe butikken lengre utover kvelden for oss :-)

    SvarSlett
  3. kjempeflott prosjekt! Selv er jeg i planleggings fasen på padletur fra Kirkenes til Bergen. Begynner litt senere enn dere, i begynnelsen av Juli starter jeg i nord. Ønsker dere en riktig god tur!

    SvarSlett