fredag 25. juni 2010

Surf's up - Dag 46

Om vi har skrevet at det har vært hardt å stå opp i tidligere innlegg, var det ingenting mot hvor hardt det var i dag. Tror vi hadde fått låne Røvær sin behagligste dobbeltseng. Jeg ville alt annet enn å stå opp, men når papsen kommer og sier at ELin og Dag har gjort ferdig frokost og alt er klart, ble det litt enklere. Så vi satt i sju tiden og spiste nydelig frokost, med kokte egg og det var ett utrolig godt hjemmelagd plommesyltetøy, jeg ikke klarte å få nok av. Beklager Elin om jeg var blitt litt i overkant husvarm og spiste opp alt, men det var utrolig godt. Ferkst brød var det og kaffe også.

Vi skulle gjerne ha vært lengre på Røvær. Gått en tur, sett litt mer. Det finnes kun en bil der ute. Der er litt breie stier å gå på, og man formelig kjenner at hjerterytmen finner ett nytt og behagelig tempo der ute. Og når man tenker på at det kun er 25 minutter med hurtigbåten utfra Haugesund, er Røvær lett tilgjengelig for de som vil ut i havet og slappe av. Leie seg inn på vandrehjemmet, leie en kajakk hvis man vil det eller være "fotturist" og gå rundt å vandre. Jeg håper inderlig at jeg er så smart at jeg returnerer til Røvær om ikke all for lang tid. Og vi anbefaller alle som vil høre på oss å ta en tur ut. Vi fikk ikke padlet så mye der, men det var trange sund, dramatiske holmer og du var samtidig midt ute i havet. Joda, Røvær er ett flott padlemål for de fleste.

Vi takket vertskapet for gjestfriheten og vinket farvel i halv eleve tiden. Vi krysset over til Feøy. Også dette ett utrolig flott og sjarmerende sted. Vi fant turens trangeste sund her og det var morsomt å padle der. Tok ikke mer enn en time fra Røvær, så er du trygg i kajakken din og er på Røvær for noen dager, ta deg en tur over hit og utforsk litt også.

Derfra padlet vi rett mot Haugesund lufthavn og videre nedover på yttersiden av Karmøy. Været var lett vekslende kan vi si så vi hadde det helt OK. Sikten forsvant litt av og til, men aldri så mye at vi ikke så land. Vi fant noen holmer hvor vi tok lunsj nummer en mens det var litt opphold. Så var det mye morsom padling vi fikk. Padlet innom Veavågen blant annet og masse holmer utenfor der.

Etterhvert begynte dønningene å bygge seg opp. Det har jo ikke vært noe som har stoppet dem siden de oppstod ett eller annet sted langt langt der ute, så det er ikke rart at størrelsen blir imponerende. Og med den ruskete og bratte kysten Karmøy har ut mot havet, fikk vi masse refelekssjø også. SÅ vi padlet langt langt ute, men etter nesten tre timer ville papsen inn for kornlunsj.

Så når mannen så en sandstrand bar det inn dit. Og vi inn mot Ferkingstad og stranden nedenfor der. Hvor tror du det bryter minst spurte pappa. På andre siden av Karmøy hadde vært riktig svar men jeg sa til høyre der bort og vi dit. Og pappa først. Og hei hvor det gikk. Fattern fikk en kjempe dytt av en av disse langveisfarende dønningene som hadde som eneste livs oppgave å dytte fattern slik at han raste inn mot stranden, blei tvunget sideveis innover og dyttet oppover sanden. Jeg skulle jo komme etter, men lå og roet det hele litt utenfor surfesonen....trodde jeg for der brøyt det ei bølge, raste over hele kajakken og fylte cockpitten med vann. Det var da jeg skjønte at de bølgene jeg hadde hatt før når jeg landet på en strand var for krusninger å regne. Så nå slutter jeg med å ta av spruttrekket før jeg sitter på sanden. Men med kajakken full av vann, blei også jeg kjent med en av disse "dødsdønningene". Den løftet meg opp i rompa og sendte meg i en rasende fart rett inn mot kajakken til pappa. Hadde jeg truffet den hadde enten hans ror eller min baug gått adundas, men jeg gikk klar med kortets mulig margin gitt.

Vi kom oss inn, selvom de som måtte ha sett oss sikkert lo godt. Etter lensing av kajakkene og lunsj bar det ut igjennom disse bølgene, og det er jo en mye enklere oppgave gitt. Men ute på havet hadde dønningene ventet på oss og vi blei løftet opp og sendt ned om hverandre. Og det blei langt å padle idag, men tilslutt rundet vi inn til venstre og SKudeneshavn. Her har vi funet en rekke med noen vanvittig store trær som gir oss vindskydd og satt opp teltet. Middagen er fortært og en 200 grams Nidar Bergene sjokolade er på full fart ned til samme sted middagen havnet.

Vi padlet 40 kilometer idag og er fornøyd med det.

I morgen er det over til Kvitsøy og sikkert litt nærmere Jæren også.....

Brygga på Røvær og vandrehjemmet i det røde bygget. Flott og sjarmerende sted.

Herlig trange passasjer på Feøy.

Pappa på vei videre...mot Tønsberg og sommer....

Dagens leir. Ikke av de verste, men for første gang føler jeg at det er litt mørkt i teltet....men som pappa sa "det går jo mot mørkere tider".