tirsdag 15. juni 2010

Vi raidet Måløy - Dag 36

Joda en tur i kloster gjorde underverker for nattesøvnen, selvom det var litt kaldt i natt. Men solen kom seg etterhvert over disse høye fjellkammene i Sogn og Fjordane og vi fikk litt varme i teltet. Vi var tidlig oppe, så varmen fra sola måtte ha litt hjelp fra to gassbluss siden uret pep klokken 05.00. Men for en vakker dag det skulle bli i utrolig vakre omgivelser. Men først på planen lå Måløy og posthenting på tollkontoret der. Vi hadde litt bange anelser da de bare hadde fått en pakke og vi ventet to, men vi stålsatte oss og var optimister.

Før vi begynte på Ulvsundet tok vi turen innom Silda for å se på en lekker nederlandsk båt som lå der samt at vi fikk pratet litt med den eneste gjennboende på denne lekre øya. Men vi dundret videre i Ulvesundet og snakket underveis med en fisker som lurte litt på hva vi dreiv med. Vi forklarte så godt vi kunne og det virket som om han syntes det var greit.

Litt før Måløy blei tolla oppringt og vi fikk forklart hvor tolla lå. På spørsmål om det fantes noen gode landingsplasser for kajakker i Måløy, virket det som om det ikke var så lett. Og det stemte. Måløy er lagd for store skip og tok i 2008 imot hundrevis av skip under Tal Ships race, men to kajakker fra Tromsø klarte de ikke å tilfredstille. SÅ vi måtte padle litt forbi og fant noe som i uår kunne definneres som egnet for å gå i land. Men vi fikset det dro opp kajakker og klatrer mer eller mindre loddrett opp til veien. Med oss var ting vi skulle sende hjem.

På tolla ble vi tatt i mot og bydd kaffe av Tommy og Erland. Lunsjen ble fortært og jeg følte meg nesten "hjemme". Det var kun kommet en pakke så jeg sjekket posten.no og fant ut at pakken jeg ventet på var i Ålesund.....Arrrrgh posten altså. Men pappa fikk sendt sine ting hjem og vi fikk handlet og spanderte på oss tidenes største soft-ice mmmmmmm.

Vel tilbake på tolla ble det litt mer kaffe samt litt avtaler om videresending av pakka som hvilte i Ålesund....Arrrrgh posten altså. Tommy kunne også fortelle at mannen vi pratet med på Silda var faren til kontorsjefen på tolla i Måløy. Vurderte om jeg skulle ha logget på tollnettet og sjekket mailen min, men fant ut at er man i permisjon så er man i permisjon. Så de mailene får ligge og godgjøre seg til slutten av august.

Vi takket høflig for oss og fant en annen vei ned til kajakkene igjen. Lastet disse og kom oss avgårde mens denne deilige vennen vår, vinden, dyttet oss videre. Inn Skatestraumen og rundt Hornelen. Ett utrolig skue å padle under. Vanvittig flott. Alt annet vi så var også vanvittig flott. Vi satt nesten litt andektig der vi padlet videre og så på alt dette vakre som omsluttet oss, mens vind og strøm forsatte å føre oss rette veien.

Problemet med alle disse høye og bratte fjellene er at det ikke akkurat finnes flust med leirplasser, siden fjellet nesten går rett i havet. SÅ vi måtte lete litt idag og fant til slutt ett lite frimerke av en gresslette som akkurat romet Villa Hilleberg. KIlometertelleren endt på 38 kilometer idag og det er ikke dårlig med tre timer handling inne i tiden. Og nå sitter vi gode og mette og ser utover havet fra fastlandet innenfor Hennøya. Imagen ligger turens til nå kulinariske vinner, Indrefilet av svin (poppulært kalt rottehale) fløtepoteter og brokkoli, samt en halv Japp til dessert.

Imorgen er det Florø som står på ønskelista over steder vi vil komme til og kanskje har posten (arrrgh posten altså ) klart å få pakken til Måløy slik at mine gode kolleager der kan sende den med hurtigbåten til Florø.

Tommy, meg og Erland. Mitt litt intense blikk skyldes nok følelsen av å være på jobb igjen.....

Vi blei veldig veldig små under Hornelen.

1. Hei.. skal bli spennande å følge med ditta her. merka eg e litt småhekta allerede :)
    Straumen førte dokke i riktig retning also? men d va no bra...

Blir spennandes å følge med vidare.

Helsing Toller`n i måløy Erlend :)

2. Det er bare utrolig gøy å følge dere sydover, og det er ganske mange som følger med.... Var hos Bernt Sverre i går, og han storkoser seg over hvert innlegg! :) Jeg må også innom hver kveld før jeg legger meg.
    Kan ikke skjønne annet enn at et forlag snart må kjenne sin besøkelsestid! Håper du tar en del flere bilder enn de dere legger ut her på bloggen!
    Ønsker dere kjempegod tur videre. Virker som dere har kommet inn i en veldig god rytme. Må vel snart begynne å time dere inn mot Kristiansand? :)

3. Kjekt å få besøk idag ;-)( ved Solberg brygge i Friheten i Florø) Håper dere får pakken og får en fin middag ;-)