fredag 21. mai 2010

Passering av Kjerringøy og snurrings ved veis ende - Dag 11

Ja idag tok vi igjen litt av det vi tapte igår. Klinte til med små pene 43 kilometer. De første femten gikk i motvind, frisk bris, over Brensfjorden til Steinholmen. Dit hadde vi brukt tre timer og kaffe og brødskive smakte mer enn godt nok.

Så gikk kursen videre til holmene nord på Karlsøya. Derfra bar det rett over til Kjerringøya og dagens kornpause. Snadder. Vi kom en dag før åpninngen så vi fikk hjulpet til litt. Hvis noen tar seg en tur dit i sommer og ser ett lite gult tak midt på plenen på strandsiden av hovedhuset. Den har pappa og jeg vært med å bært på plass. Ellers snakket vi med vaktmesteren på stedet og hans hjelper. De fortalte om Kjerringøy og vi fortalte om turen vår. Grei bytte handel.

Kjereringøy er ett flott sted alle som farter nordover, eller sørover, burde ta turen innom. Mens vi dyttet i oss to porsjoner med korn snakket vi litt om hvordan livet måtte ha artet seg der når Kjherringøya var stedet å være. Fasinerende tanker.

Samtidig med at vi ankom Kjerringøy forsvant skylaget som hadde dekt for den blå himmelen, og vi kunne padle videre i solskinn og vindstille. Utrolig flott. Vi hadde i perioder ett vilt landskap med fjord og fjell på insiden av oss og et behagelig hav med Landegode på utsiden av oss. Alt badet i sterkt solskinn.

Etter litt over tre timer fant vi teltplassen over alle teltplasser, så langt. Her kunne vi kommet ett følge med 400 padlere og forsatt hatt plass for at alle kunne få satt opp teltene sine. Utsikt mot Landegode østover og masta i Bodø sørover.

Mens jeg skriver dette driver Østlie senior og ordner middag. Og det er en forskjell med å dra på tur med en pappa og ikke kjæresten. Vi kan spise snurrings og synes det er det deiligste som finnes :-) Smask

Imrogen passerer vi Bodø, men før det har vi sett oss ut en campingplass hvor vi har stor tro på at det gåran å låne en dusj eller to.

Magnus på vei ut fra Kjerringøy.

Hyggelig passiar, og der på plenen står vårt bidrag til sosialdemokratiet idag.

Dette var ett snaset sted, men uten teltplass...