tirsdag 18. mai 2010

HURRA, for fattern som innstifta da'n - Dag 7 og 8

Ja da sitter vi i cafekroken på nærbutikken på Tranøy. Tettstedet Tranøy. 40 stykker bor her fast og vi opplevde butikken som en oase av vennelighet og masser av mat. Herlig. Her er det også strøm, så våre elektriske dippedupper får litt sårttiltrengt energi. Og kaffen smaker og jeg fikk lurt fattern til å kjøpe en is. Livet forsetter altså å smile.

Vel, 17.mai har jo passert. Om vi ikke bevist padlet i tog var vi av og til på en snorrett linje nord-sør og vi hadde begge 17.mai sløyfene på. Vi la ut fra Revelsøya ved Barøy med masse vind i ryggen og skøyt fart mot Tysnes. Ikke en båt var å se, hele bassenget for oss selv. Det skulle altså bli en herlig 17.mai.

Det må nevnes at når alarmen gikk i morges klokken 05.00 var min første tanke "å herregud som jeg gleder meg til i morgen". Mer om det senere.

Halveis over til Tysnes ser jeg bort på pappa, som har gjespet og gjespet og lagd rare lyder fra vi forlot land. Han kan så smått fortelle at han holder på å sovne....og at han er sliten i fra skuldrene og ned til fingerspissene. Jeg kjenner det på samme måte, og gleder meg enda mer til morgendagen (nok en gang mer om hvorfor senere).

Overfarten fra Revelsøya til Tysneset gikk unna på litt over to og en halv time, 14 kilometer, så medvinden var god. Der lunsjet vi i ei vik på sydsiden og jeg mintes jeg hadde vært der engang før på tur med Stormgjengen. Da var det ei av de kvinelige padlerne som hadde hatt det ekstra artig på lørdagskvelden som måtte inn i vika på søndagens padletur for å bli kvitt litt av lørdagens flytende moro.....akk ja minner :-)

Vel nok om spy.

Vi ble etter å ha sett over til Tranøy fyr i kikkert (fyret var overraskende langt borte, 16,5 km i luftlinje) enige om at vi trengte mer enn en banan og to kopper kaffe før vi padlet videre. Vår kornlunsj ble atter enn sukksess. Over oss svevde den en ørn av og til og vi var gode og mette og litt mindre trøtte da vi padlet videre.

Overfarten var preget av merkelige bølger. De kom fra allesteds. Vinden hadde løyet og vi hadde lite hjelp fra naturkreftene. Igjen måtte jeg med jevne mellomrom sjekke om ikke pappa sov. Pappa fortalte senere at han satt å funderte på om han skulle be meg taue han mens han rigget til årene som flåtører for å få sove litt..... Men etter tre timer og tyve minuter i kajakken satte pappa beina i land og begynte å lete etter leirplass på sydsiden av Tranøy fyr. Etter litt prøving fant vi til slutt ett herlig sted. Vi hadde da padlet 35,7 kilometer og klokken var ca 16.00

Nok engang gjorde Masterchef Østlie junior underverker med gassblusset og tryllet frem en internasjonal bestselger av rang. Thai Chili med ris og kjøttboller(som gikk ut på dato 14.05). Ovasjonene var store fra dommerpanelet.

Vi vandret etterhvert inn til Tranøy for å sjekke om noen cafer var åpne. Men det viste seg at vi var en måned for tidlig ute. Så vi fikk fylt vannbagen vår og tuslet "hjem" igjen. Jeg tok en runde på fyret og fant en spring så vi slapp å bære vann fra Tranøy (3 km) en gang til.

Etter samtaler med våre kjære gikk vi i teltet og la oss til å lese klokken 21.00. Allerede etter 30 minutter sovnet pappa og ti minutter etter på sovnet jeg. Og slik lå vi i nesten 12 timer.....Var vel ett signal fra kroppene våre om at vi kom til å sette pris på morgendagen....

For nå kommer det jeg har skrevet at kommer senere.

For på 16.mai , dagen før dagen Henrik Wergeland innstiftet som nasjonaldag, innstiftet fatteren 18.mai som "NASJONAL HVILEDAG FOR PADLERE". Så derfor sitter jeg uvirksom på en stol på nærbutikken på Tranøy midt på dagen, spiser is, drikker kaffe og lader batteriene, både våre egne og våre elektriske dippe dupper.

Så ett lite tips til dere om følger denne siden. Klikker dere på bildet av den orange dippeduppen til høyre på siden, under overskriften "hvor er vi" vil det komme opp ett google kart som viser eksakt hvor vi er. Eller hvor vi var når vi sendte en såkalt spottmelding. Disse meldingen sender vi ved pauser og ved teltleire. Så slipper dere å på fra globuser og atlas for å finne ut hvor vi er :-)

Vel imorgen ringer atter klokken 05.00 og en ny dag på "kontoret" begynner. Akk så herlig livet egentlig er.

Pyntet med 17.mai sløyfer

Vi speider etter Tranøy fyr fra Tysnes

Den lille svarte prikken til høyre i bildet er en ørn

Pappa på vei mot rundingen av Tranøy fyr, før en times lang leting etter teltplass begynte.

Hellstrøm ta deg en bolle, there's a new chef in town

Her er Marit som holdt kaffebordet og strømstøpslene åpne for oss på butikken på Tranøy

1. Gratulerer med da'n!
    Og med dagen i går. Følger med dere og tenker så fint dere må ha dere på vei sør. 9 av oss hadde det også veldig fint i går da vi padla ut Skarsfjorden til Hurrastranda. Ikke riktig så fint på hjemturen i fralands og nedslagsvind. Men alle kom frem :)

Spørsmål: Er Hamarøya og Tranøya virkelig øyer? Syns det ikke ser slik ut på kartet.

2. Hei Magnus!
    Din far har rett. 17. Mai Sløyfen skal være på venstre side

3. Hei Magnus! Hvor skal jeg bestille boka du skal skrive og utgi etter denne turen? God tur videre til dere begge. Mvh TorB.

4. >Få ikke sove.Derfor sitter jeg på do og leser bloggen. Meget fin nattlekture. Husk : Bøsanden på ENGELØYA er det fin å bade og 1. bondegård sør derifra bor det en tysk bondefamilie som har tatt Nina og meg vel imot etter uværet vi møtter der. Brennvika ved Hellesund ( ICA ved Hellesund Brygge) er fantastisk og en av Norges fineste strender. God natt, Daniel

5. Själv har jag hittills i år bara paddlat c:a 40 km och på insjöar!
    Dock har jag hyvlat fram en ny grönlandspaddel, vilket tog några dagar i anspråk. Har inte hunnit prova den än, men den känns rätt bra, kanske måste ta ner tjockleken en aning, den känns lite tung...
    Paddla på go' vänner!!!
    Tor

6. så fine m sløyfe på! ser ut som om dåkker kose dåkker maks! håpe godvære fortsette!