lørdag 22. mai 2010

Lite dusjing, men atter smør i matboksen - Dag 12

Vi klarte vel ikke å stå opp klokken 05.00 idag gitt. Begge to synes det å sove i sovepose er tett opp til nirvana, så vi tok en time halvannen til på øret. Men vi var i kajakken halv ni, og bruker nå kun to timer på nedpakking.

Vi padlet først igjennom noen vakre holmer i Vågsundet, innefor Vågsøya. Begge to satt å tenkte at det var som å padle i Irland eller Skotland eller noe sånt. Ikke at vi har gjort det, men utfra bilder og slikt vet dere. Flott sted og også her var det ikke vanskelig å finne teltplasser.

Etter halvannen time kom vi til Geitvågen og campingen vi hadde ett lite håp om at det var en dusj eller to tilgjengelig. Men der var det stille gitt. Dørene til dusjene var låst og vi fant etterhvert ei dame som satt ine i campingvogna si som fortalte at problemet var at frosten hadde lagd problemer, så det var kun noen få steder det var mulig å få ut vann. Så vi trasket tilbake og satte våre fortiden meget godt brukte kropper i kajakkene igjen og skjønte at vi kom til å leve med vår odør av svtte og våtservietter noen dager til. Så sant ikke Sverre Willumsen sitt forsalg om Bodø båtforening slo til....

Vi skulle bare padle en time til for så å ta litt lunsj men så forsatte vi helt til kroppen sa klart ifra at nå hadde det passet, om ikke perfekt så i hvert fall meget bra med litt mat og vi gikk i land på ei holme rett nord for Bodø. Derfra tror jeg at jeg hadde utsikt mot en skolen jeg overnattet på i femognitti. Da tok jeg faktisk en 180 graders turn med en mercedes 310 på vinterføre når vi begynte å skli nedover bakken.....ak ja minner, men de er det kun ett få tall som finner interesant så la meg forsette med padlingen.

Etter noen lusne brødskiver (oppskjært Svalbardbrød tåler ikke å pakkes i kajakk) rundet vi innover til Bodø. Ga kjapt opp Bodø båtforening og innfant oss med vår skjebne med den tidligere omtalte odøren og padlet mot ett leilighetskompleks. Vi MÅTTE ha smør. Fattern synes brød uten smør er som en soldag uten sol.....altså umulig.

Vi fant ett sted, ikke perfekt, ikke engang bra, men vi kom oss i land bare for å merke at vi landet på en leirgrunn. Og når jeg absolut skulle bære kajakkene langt opp fordi jeg var sikker på at vannet kom til å begyne å stige sklei vi mer enn gikk med kajakkene i armen.

Oppe på veien gikk det en koselig dame med sine to barn og en barnevogn og hun kunne informere oss om at Joker butikken kun var tre minutter unna. Gjett om vi ble gflade. Vandret igjennom noen av Bodøs gater og enter butikken i full tørdrakt. Smør og andre ting ble innkjøpt og siden det er lørdag kjøpte vi en stor sjokolade også.

Vel tilbake til kajakkene innså jeg at min tipping om høyvann og lavvann er på ett lavmål. Akkurat som havet, det var enda mer leire å skli på. Men etter en Japp i fjæra og en hyggelig passiar med den overnevnte damen om leilighetskomplekset samt om vår tur bar det ut på bølgan den blå igjen. Eller det var flatt hav og pappa sa at vi kom til å få en fin tur over Saltfjorden. Jadda jadda.......

I det vi rundet flyplassen kjenner vi det begynner å trekke litt i mot oss, og når vi passerer den siste holmen og ser over ser vi at flatt hav blir det ingenting av. Vi spiser vår Piano sittende i kajakkene og vurderer det dithen at vi går litt tilbake og avventer vindforholdene. Men det blåser bare mer og mer og vi måler 12 meter pr sekund og bestemmer oss for å dra tilbake til Store Hjartøya og slå leir der og heller dra tidligere imorgen.

Og hei for en ferd vi hadde dit. Det toppet seg da jeg satt på toppen av en bølge som brøyt og så ned på pappa sin orange brynje lue. Da holdt det med vind og bølger for meg, mens pappa, den barskingen jublet og nærmest ropte på litt mer.

Men vi kom frem slo opp teltet i kulingen og fikk rigget oss til. Alt er forsvarlig tjortfast og damen i Bodø kan hvis hun tar kikkerten frem se vårt røde telt fra balkongen sin.

Nå har vi spist en pose Betasuppe med to røkte kjøttpølser og det var ikke ett gram igjen i hverken kjelen eller på tallerken. Nå åpnes atter skipsbibloteket og vi skal legge oss å lese samtidig som vi koser oss med Nidar Bergene sin 100% naturlige sjokolade, 200 grams......

Prøver å legge ut en liten video fra igår. Helt greie forhold. Nå ligger fattern i teltet og leser Andrine og lykken...

1. Jeg er grønn av misunnelse, en flott tur,Ship o'hoy

Ziggy Stardust

2. Fantastiske bilder, både still, video og språklige - vi følger med!

3. d der så så lekkert ut at æ fikk omtrent løst t å padle vekk sjøl!

4. Du har en fin blogg, som jeg vil fortsette å følge med på.

I dagens innlegg er du inne på praktikaliteter. Et barnebarn tenkte også på praktikaliteter da han spurte meg om jeg har do i kajakken min. I dag skrev du om dusjing. Riktignok uten å kjenne vanntemperaturen i Nordland ville jeg trodd at et sjøbad ville løst det problemet. Jeg tenker på klesvask som et større problem, spesielt når dere padler i tørrdrakt. Gjør dere virkelig det hele tiden ? Det hadde også vært morsomt å høre hvor enkelt det er å få ladet opp mobil, PC, GPS etc. Hvordan PC bruker du, og hvordan kobler du den opp mot nettet ?

5. Trodde dere ville kunne padle langt avgårde, men så lett kan man altså la seg lure av havet. Får vel finne frem kikkerten min å se etter noe rødt!
    Blir nødt å følge bloggen deres videre nå. Håper dere har vind og vær i ryggen videre på reisen. Guttene mine snakket ustoppelig om dere da de kom hjem. Kanskje en liten inspirasjon til de blir gamle nok.. =) Jeg ble iallefall inspirert nok, denne dama SKAL ha kajakk så snart muligheten byr seg!
    God tur videre=)
    -Trude-

6. Skjønner at Japp er blitt en hangup for dere, og det er bra dere unner dere litt ekstra energi sånn som dere står på. Ble forresten litt overraska da jeg leste om uværsdagen. Hadde liksom vendt meg til at dere padler i sol ;-) God tur videre!