fredag 14. mai 2010

Paddeflatt i "Jotunheimen" - Dag 4

Dagens distanse 40 km

Og gavene forsetter å falle ned. Vind i ryggen, medstrøm eller fravær av strøm. Sol og blå himmel og bare smil og glede over alt hvor vi vender oss.

Vi vinket farvel til campingplasseieren og Tore som er hans sønn og som det viste seg at er en kompis fra Tromsø dykkingen. Utrolig artig at du stakk nedom for en prat Tore og takk for tips om strømmen i Tjeldsundet. Vi vinket og forsatte vår ferd. Solen stekte og tempen inne i tørdrakten ble deretter. Men vi nyter hvert sekund vi får av varme for vi vet vi kommer til å savne det flere dager på turen fremover. Vi nekter å tro at været vil være sånn hele veien sørover....

Vi kom oss over til fastlandet og Kastneshamn etter litt under to timer padling og tok en kopp kaffe der. Så padlet vi videre mot Mjøssundet med bauen mot Andørja. Og det er da pappa sier at det er som å padle i Joutnheimen. Høye spisse tinder med rette fjellevegger. Og våre tanker gikk tilbake til noen påsketurer vi har hatt i Joutnheimen. Men vi nyter nuet enda mer, for havet er paddeflatt og vi skyter fremover i fem og en halv til seks kilometer i timen. Vi gjør god fart.

Etter nye to timer raster vi på fastlandsiden av Mjøssundbrua. Sitter og kjenner solen steker i ansiktet, pappa finner ut at det er første gang han har fått såre lepper av for mye sol....Hvem hadde trodd at det skulle skje nord for polarsirkelen?

En god lunsj kan ikke vare evig så vi er i kajakkene igjen etter litt over en time. Kursen går over til Andørja. Langs østsiden fant vi ikke en eneste teltplass, men det gjorde ingenting for vi hadde en avtale på Rolla. Og på Rolla hadde de butikk og Kristus var ferdig med himmelfarten sin og alt var som normalt.

Ved ankomst Rolla sto Trond fra Stormgjengen og tok oss i mot, og han hadde plukket ut en lekker teltplass. Og for første gang kunne jeg sette teltpluggene i bakken uten å hamre igjennom stein og pukk. Vi skiftet og Trond var klar over våre verdagslige behov og kjørte oss til butikken. Der fikk vi handlet og jeg prøvde å få med både fattern og Trond på å kjøpe en is, men neida....helsefreak altså.

Trond tok oss også med på en liten runde på Rolla og jeg fikk se igjen skolen jeg spilte KOLON forestilling på i 94 og 95. Nå var den blitt ett asylmottak.

Vi har nydt nok ett lekkert måltid ute idet fri. Joikakaker og potet. Også denne gangen er utsikten upåklagelig her vi ser utover "Sundet" over til Andørja, som TRond fortalte var Norges fjellrikeste øy, og vi sitter på Norges vannrikeste øy, Rolla. Og Trond fortalte også at vi så på noen holmer som ble kalt Tjyvholmene etter en som bodde i en hule der og var pirat.....Kult sted med andre ord. Takk Trond for hjelpen og omvisningen.

Vi satser på en tidlig kveld og gleder oss til morgen dagen som venter. Kajakkene er igjen fulle av god mat og vi av godt humør. Paddeflatt og pappa i godt driv Far og sønn, Pompel og Pilt Kjentmann Trond Til og med Joikakaker blir godt ute