søndag 30. mai 2010

En fjær i hatten - vi har passert Torghatten - Dag 20

Ja så er nok ett fylke gjennompadlet. Og vi takker Nordland for fantastiske opplevelser. Vi har hatt flott vær, god vind, mye vind, litt regn, vakre strender, trange sund, bortgjemte steder, utrolige bosetninger og mere til. Nordland er virkelig ett fylke padlere burde trekkes til, men hvem vet om de resterende fylkene kanskje matcher det vi har verdt igjennom?

Når vi skriver gjennompadlet er det en underdrivelse av dimensjoner. Vi har snakket litt om det der vi har passert fjorder og nes, at man kunne ha padlet og faretet opp og ned her hundre ganger og hatt hundre forskjellige turer. Vi har bare kjent på en liten promille av alt dette lange kystfylket har å by på. To uker er gått siden vi padlet ut av Troms i Tjeldsundet. Og nå sitter vi på Leka i Nord-Trønderlag.

Vi brøyt leir på under to timer idag, så vi er virkelig i ferd med å få ting i system. Starten på dagen gikk i ett lite og stille sund. Klokken var åtte og de fleste som kunne det sov godt under dyna, de som ikke kunne sov gjemte seg for oss så vi følte oss nok engang som de eneste i verden. Padlet forbi flotte hytter og fraflyttede hus og siktet oss inn mot Torghatten. Planen var en liten tur opp til hullet og en lunsj der. Men så padlet vi oss inn i ei vik som helt tydelig var markert som mulig å padle igjennom. Men så var det dette med høyvann og lavvann da. Kartet på GPSen er jo ett tur kart, så den viser blå farge der det er vann, og det var masse blått inne i vika vi padlet inn i. Men når alt vannet er ett annet sted er det umulig å forsere igjennom sand og stein. Så vi surra litt frem og tilbake og endte opp med å måtte padle rundt det ytterste neset vest for Torghatten. Og da gadd vi ikke å padle mer eller mindre tilbake for å se på ett hull....

Lunsjen ble tatt med utsikt bakover mot hatten og vi koste oss der vi satt. Ved avreise oppdaget pappa en mutter som lå i cokpitten, og der skal det liksom ikke ligge muttere å slenge, så vi fant ut at den skulle være på baborpedal. Flaks at papsen så den....

Vel vi stundet mot Nord-Trøndelag, men valgte å ta kornlunsken vår på Sør Kvaløya, det siste nestet i Nordland. Vi unnet oss en kopp kakao også der vi satt i lyngen og hvilte armer og andre kropsdeler.

Så bar det mot dette fylket der de fleste heier på RBK og snakker litt morsomt. Etter en time i noen morsomme sund valgte vi å ta kursen rett mor Nord øst spissen av Leka. Dit bar det over med vind og bølger på tvers. Når vi kom til det vi tippet måtte være fylkesgrensen feiret vi det med hver vår energi sjokolade. Jappen som lå under dekk, ble tildelt rollen som desseret senere i kveld.

Så etter 52 kilometer plukket vi ut en grønn slette med litt uvøren landing, men vi ble ønsket velkommen av fire hjort. Nå er middagen fortært. Vi disket opp med potetmos og stekte fiskeboller (!) snadder for kjennere.

Imorgen skal vi innom Rørvik og få post. Jeg skal få nytt spruttrekk og pappa får seg ny tørrdrakt. Og vi skal handle inn mer mat og masse japp tipper jeg.

Med fattern og Torghatten i bakgrunn.

Og der var hullet.

Ny energi....

Litt dramatisk lys like før vi passerte 50 km.