tirsdag 18. mai 2010

Hyggelig selskap og udramatisk dramatikk - Dag 6

TEKSTEN BLE SKREVET 16.MAI MEN BLE IKKE PUBLISERT FØR 18.MAI.

Idag gikk reveljen klokken 05.00. Her skulle medstrømmen i Tjeldsundet utnyttes. Vi spiste og pakket på være sedvanlige to timer og tyveminutter, før vi satte båtene på vannet og lot oss drive avsted med strømmen innover Tjeldsundet. Vi passerte Sandtorg, der oldefaren (evnt. bestefaren) til Solveig hadde jobbet som smed og fyrvokter. Solveig er en tidligere kollega av pappa.

Vi fant etterhvert innløpet til Ramsund og kjempet oss innover der. Vinden kom i mot og strømmen gjorde nok det den også. Like før brua tok vi en "fire-gjende-kjeks-to-kopper-kaffe" pause. Så bar det mot brua. Og under den blir vi møtt av Oddvar og Nils Jakob. Oddvar er en padlekompis fra Tromsø, og en av de seigeste i Stormgjengen. Nils Jakob var ett nytt bekjentskap og det var et hyggelig møte. Gutta hadde padlet i medvind og medstrøm ett stykk og snudde nå og fulgte oss til Ramnes. (ikke la dere forvirre av stedsnavnet, forklaring kommer). Nils Jakob var nordlending på sin hals og mente at siden sommeren var kommet kunne man padle i baroverkropp. Misunte han litt der jeg satt god og varm i tørdrakta mi.

Vi passerte marinebasen i Ramsund og forsatte utover mot neset som ble mer og mer markert med ilandstigningsforbudtskilt eller noe som kunne ligne på det. Men vi SKULLE til neset som heter Ramnes. Der måtte vi ha lunsj. Hvorfor? Joda, jeg er jo vokst opp i kommunen som het Ramnes (nå Re, etter sammenslåingen med Våle). Så hva var vel morsommere enn en lett lunsj med hyggelig selskap der?

Turen kunne fort ha strandet der da begge kajakkene våre holdt på å drive av, men observante Oddvar været faren og ropte ut, før han ble mer opptatt av å ta bilder av det som skjedde :-)

Etter en god lunsj vinket vi farvel til gutta og satte over Ofotfjorden. Og hei hvor det gikk. Vi loget 16,5 kilometer på to timer og ti minutter. Vind og bølger i ryggen, og vi surfet av gårde. Fra Ramnes til Skarstadneset og videre til Engeløya rett før Barøy. Kort kornpause der, med kakao, før vi tok 15 minutter padling til en liten holme rett inenfor Barøy.

Da hadde vi padlet 43 kilometer idag og sa oss godt fornøyde med tanke på at vi skal ta det med ro i starten. Men det var da dramatikken begynte.

Når vi satte opp teltet, så vi en losbåt sige igjennom sundet på andre siden av øya. Etter en stund hørte vi en gjenomtrengene men ikke høy skrikelyd. Vi skjønte ikke hva det var og forsatte å tømme kajakkene. SÅ titter jeg over kanten på holmen og ser losbåten ligge der. Noen fekter med armene og vil ha kontakt.

Losen spør om vi er padlere og hva slags farge vi har på kajakkene. Jeg forklarer og sier at alt er bra med oss. Det var satt igang en leteaksjon etter oss da noen hadde ringt inn til politiet og meldt ifra om at de hadde sett en kajakk i vannet og en man ved siden. Jeg forklarte at vi var det ikke. Så tok jeg telefonisk kontakt med losen på Lødingen som ga meg nummeret til Bodø Radio som ledet aksjonen. Forklarte hvordan vi hadde padlet, nevnte Oddvar og Nils Jakob, som jeg hadde fått bekreftet at befant seg på Setermoen, altså langt utenfor drukningsfare. De anslo at innringeren hadde sett oss, men sett feil. Det stemte med kurs og tidspunkter og greier og greier. Så de takket for at jeg ringte og jeg beklaget at vi bare var ute og padlet. Bodø Radio ønsket oss lykke til videre med grillingen eller hav det var vi drev med, hvorpå jeg forklarte at idag er det en pastarett med ekstra makaroni som står på menyen.

Solen skinner enda på oss, og vi har spradet litt på øya her og besøkt en kirkegård. Mange gamle ærverdige graver.

Imorgen er det Tranøyfyr som er målet. Pappa snakker om muligheten for en dusj samt litt annet bekvemelighetsting. Og ja imrogen padler vi med 17.mai fløyte.

Oddvar møter oss i Ramsundet.

Nils Jakob og Oddvar fulgte oss til lunsjplassen på Ramnes. Beklager motlyste :-)

Far og sønn med Narvik langt i bakgrunn.

Teltplassen på innsiden av Barøy.