torsdag 20. mai 2010

Ja det går unna med unnavind, men det går så usigelig mye saktere med motvind - Dag 10

Joda, hysekakene forsvant rimelig fort. Hvis noen så oss spise kunne de ha forvekslaet oss med to måker. Jeg tror jeg tygde hver kake to ganger maks før jeg svelget. Men det var veldig godt.

Vel, vi la oss gode og mette og våknet sultne på både mat og padling. Men på telttaket dryppet det og vinden røsket i duken, så vi satte vekkeklokken på en time senere og sov litt til. Men det regnet jo forsatt så vi måtte b are innse at det kom til å bli en regnfull dag. Og det er i og for seg greit nok, så lenge vinden ikke kommer rett forfra. Noe den gjorde idag. Men vi fikk sjøsatt og satte kursen mot Helnessund der ryktene ville ha det til at det var butikk, vi trengte gass og smør.

8 kilometer i motvind tok sin tid, rett under to timer. Litt av en kontrast til gårsdagens unnasurfing. Vi brukte så en time på å finne ett brukbart sted å legge til land. Brukbart og brukbart fru Blom. Vi dro kajakkene opp ett tangbelte og tyvlånte noen tau som lå der og bandt kajakkene sammen og håpet at floa ikke skulle ta dem mens vi var borte.

Vi fant Coop butikken og gikk til handlingen som kvinner på IKEA (med en liten forskjell). Vi så etter alt som var godt og kunne spises....men vi handlet det ikke (det var forskjellen). Sågar glemte vi å kjøpe smør gitt. Stakkars pappa. MEN vi hadde siden igår fantasert om en stor Japp hver. Så den ble innkjøpt samt en ny pose med påskegodt til halvpris.

Så bar det bort til kajakkene igjen. FIkk dem på vannet og kjempet oss mot vind og bølger i 35 minutter. Da hadde vi kommet kanskje en kilometer og vi skjønte at når yr.no melder liten kuling mellom 12 og 18,så betyr det liten kuling mellom 12 og 18. Så vi fant ut att dette bare var dumt og begynte å se oss om etter teltplass. Vi returnerte, men fant ikke. Så vi padlet tilbake faktisk en kilometer, og endte opp på Store Sandøya rett utenfor Helnessun d. Her ligger vi helt i le og slapper av. Muligens bare for noe timer, kanskje til imorgen tidlig, kommer helt ann på hva han derre Mister Vind finner på.

Så nå er skipsbiblotekene åpnet og vi slapper av i teltet. Deilig det også. Det lille vi har sett av kysten innenfor Helnessund virket morsomt. Masse høye holmer og skjær, men ikke så mange teltplasser i det området vi padlet.

Østlie junior med teltnedslagning klokken 08.40. Ikke mange timene etterpå var det opp igejn....

Alternativ kajakkbrygge ved Helnessund.

1. jeg skal ikke si jeg har ventet på det - langt mindre at det var fortjent - men det har gått nesten uforskammet bra så langt. Håper motværet bare er midliertidig og at dere snart får strøm og vind på deres side igjen.
    Kjempeartig og inspirerende å følge dere på turen langs kysten. Padlekurset i Oslofjorden nærmer seg med stormskritt, og jeg håper å kunne sjøsette min egen farkost om ikke altfor lenge.

God tur videre :-)

PS. Jeg har tipset padlere (og andre innbyggere) i Stongfjorden ytterst i havgapet i Sogn om dere. Inntrykket er at det kan være en hyggelig stopp på veien langs Vestlandet om noen uker.

2. Skjønner at det er vanskelig for Han der oppe å organisere høytrykk her sør og der nord på samme tid. Her har vi nemlig fått skikkelig sommer nå! La oss få det noen dager, så kan dere få det tilbake! :)

Dere beskriver godt hvordan vinden påvirker fremdriften i kajakk. Det er hard jobbing...

Håper dere har et fint skipsbibliotek, og at telttimene flyr avgårde!

3. Harald og jeg sitter i SKARV i Fiskebäckskil i Bohuslän. Vi har dette året i mai bevilga oss ei uke "arbeidslunsj"... Vi vet at dere kjenner dette padleparadiset bedre enn oss. Et av de første stoppene i Sverige tilbake i 2002 var på Musön, hvor vi fant padlemor og padlefars godt opparbeidede campingplass.

Et fast innslag om kveldene er å lese bloggen din høyt for Harald! En fantastisk tur! Harald er riktignok mer misunnelig enn meg, men jeg er desto mer imponert, ikke minst av Laurence! Men, Magnus, du imponerer schvææært med å skrive så bra hver eneste dag! Så fint for alle oss som følger dere!

Vi regner med å ankomme Kristiansand før dere, så vi skal ha kaffen klar - med is attåt!

Lykke til på den videre ferden fra Kari

4. Ketil Gaare Blix21. mai 2010 kl. 10:45

Jeg er fortsatt så imponert over dere at det er svært vanskelig å uttrykke det på en beskjeden måte som Store Sensur i hodet mitt kan tåle, men prøver likevel: WOW!
    (hm..skulle du sett, det gikk jo bra jo-flott!)
    det er med stor interesse jeg leser bloggen, men likevel Magnus; Rettskrivingen din! Det er nesten så jeg lurer på om du skriver mens du padler. Og det bør du ikke gjøre, for da kan du nemlig tippe rundt. hm..forundrer meg egentlig at far tillater det, men men, han om det.
    Ellers lurer jeg på en ting.
    Når jeg ser på dyreprogram, så er det bestandig delfiner som svømmer foran båter. Er det sånn hos dere også? eller kanskje noen lekne småsei? hm..skjønt en dorsk steinbit eller torsk ville være mer riktig, sånn rent tempomessig...
    jaja, ha en fortreffelig tur videre:)