tirsdag 25. mai 2010

Vi "runna" Kunna - Dag 14

SKREVET 24.05, PUBLISERT 25.05. BEKLAGELIGVIS UTEN BILDER, GRUNNET NOGET DÅRLIG INTERNETTDEKNING HER PÅ ETT SKJÆR SYD PÅ LURØY

Etter en god, men kort natts søvn bar det ut fra Mevika mot runding av Kunna (som dere skjønner av overskriften var det jobbsøknaden min som journalist i VG resten av sommeren). Og vi "runna" Kunna i paddeflatt hav og ble møt av nordgående hurtigrute Kong Harald.

Det var jo nok en helligdag så vi hadde handlet inn det meste vi trengte, men pappa hadde litt lite last i sin kajakk og ville fylle på den siste lasten han har. SÅ en butikk hadde vært fint. Sverre hadde tipset oss om handelsmann Sørensen på Støtt, og pappa hadde god tro. Jeg var litt mer avmålt, det var tross alt en skikkelig hellig helligdag har jeg forstått. Men vi kom inn til vakre Støtt, svingte inn i havnen og vandret til den stengte butikken og i hagen sitter ei dame og steller og fortelle at vi får spørre sjefen som satt på andre siden av huset. Og sannelig sier Sørensen at joda her er det bare å komme inn.

Og hvilken butikk. Som Inge allerede har kommentert, butikken har alt for alle. Nå i disse Grand Prix tider kunne butikken, sikkert som eneste i Norge skilte med en "Melodi Grand Prix 1980" kassett. Utrolig altså. Skulle ønske jeg kunne handle i en sånn butikk hver dag. Riktig nok var prisen litt skrudd opp, men det syntes jeg de burde være også. Med kun 40 fastboende, håper jeg alle hytteeiere i området gjør sin borgerplikt og tar handelen der og ikke inne på fastlandet.

Vi kom også i snakk med ei svensk seilerdame (Kristina i seilbåten Arktisk) som lå der. Det viste seg at hun hadde bodd på vårt ferieparadis nummer UNO, Koster, i 20 år og at hun og pappa hadde en felles bekjent i en Steinar Brenna. Ja ja som alle vet er dette en liten verden.

Solen skinte på oss der vi padlet videre sørover mot Meløy og passerte den på vestsiden så krysset vi over til Åmnes og koste oss med lunsj og sol der før vi dundret videre. Derfra krysset vi leia og ankom Rødøys syd øst side. Her ble det en liten "tømme tanken" pause og da hadde vi padlet 50 km og bestemte oss for å lete etter leir. Da var klokken 19.00 og vi hadde padlet siden 08.30. Men så brøt vi en av våre mange nye regler, "det første er det første, og av og til det beste teltstedet, men det er uansett det første og burde benyttes". Så vi ble padlende sydover til Gjerdøya og hadde gitt opp å finne teltplass der og var i ferd med å gå krysse fjroden og gå til Renga hvor vi så en teltplass. Men da åpenbarte det seg en strand med ei knallgrønn leirplass bak. Og gleden var stor da. Klokken hadde da blitt 20.00 og vi hadde padlet 55 km.

Gjett om det smakte med Amerikansk gryte med 500 gram stekte røkte kjøttpølser i? Riktig svar er ja, og hvis noen lurte så tror jeg vi totalt hadde 27 tygg på hele måltidet.

1. Heming Olaussen25. mai 2010 kl. 19:15

Hei. Moro å følge turen deres. Skjønner at basisbehovene er mer basis enn vi "vanlige" tenker på til daglig.. Synes dere er tøffe - og morsomme. Herlige kommentarer, Magnus. Kanskje du kunne få jobb i VG? Lykke til sørover på eventyret! Hilsen 2-barns bestefar Heming

2. Det ser ut til at utstyret er på plass. Dersom dere stopper ved fergekaia på Leka må dere hilse kaptein Arild som lånte meg ei rørtang da jeg fikk roret i propellen på min tur i 2005. Det står sykler på brygga om dere ønsker en annen form for trim et øyeblikk. Karl Oddvar som bor i nabohuset kan sikkert holde et øye med kajakken så lenge