onsdag 9. juni 2010

Å kjenne litt på havet - Dag 30

"Pappa, da er klokka halv sju". Bare et vennelig grynt kommer tilbake og jeg spør om vi skal slumre i tretti minutter. Dette svarer han kjapt ja til og dermed er tretti ekstra minutter med søvn sikret.

Natten hadde ikke vært så fult av fart og spenning som den foregående meksikanse aftenen, men fattern hadde vært ute og luktet på været en gang. Da var himmelen utrolig vakker og han vurderte å ta en tur opp på toppen av øya for å se soloppgangen, men han gadd rett og slett ikke.

Etter frokost pakket vi kajakkene og denne gangen sjøsatte vi kajakkene på en selvlagd slipp med tre planker. Utrolig kjekt så slapp vi å løfte kajakkene i det hele tatt. Vi satte ut og kursen ble lagt mot nordvest siden av Tustna. Her var det først litt åpent og bølgene førte oss raskt i riktig retning. Ettet hvert kom vi inn i ett mylder av øyer og holmer. Flott padleområde med andre ord. Før vi skulle sette over mot Kristiansund ville vi ha en liten lunsj og den tok vi i en av de siste holmene utenfor Golma.

Etter noen deilige brødskiver satte vi over mot Skorpa. Og her hadde vi en kjempe flott dytt i ryggen. Bølgene var perfekte og kom rett bakfra med den kursen vi hadde. Vi suste avgårde og i starten av sundet inn mot Kristiansund fikk jeg noen kjempe surfer, der jeg suste noe vanvittig fort fremover. Veldig morsomt.

Så kom vi under den første brua i Kritiansund og denne vakre byen åpnet seg for oss. Utrolig flott å sitte der nede i den lille boksen av en båt vi sitter i å se oppover på flotte leiligheter, hovedgater og mennesker og biler som fartet hit og dit. Solen skinte og vinden kilte oss forsatt lekent i nakkehårene der vi sust videre i havna. Passerte noen svære skip og så den lille lokale ferga som går mellom øyene som utgjør Kristiansund.

Så bar det ut i havet igjen. Og mens vi peilet oss ut mot storhavet surret en av pappa sine favoritt melodier i hodet hans. I mot oss kom ei skøyte som kastet seg fra side til side i de store bølgene. Da satt pappa og nynnet på "Ut mot havet", komponert av Kristiansund sin egen Fiflett Brein. For dere uinnvidde er det her viktig å poengtere at dette er ikke dette havet som en vis Rune Rudberg har sunget om. Pappa sin melodi er vakker og litt trist.

Men her ute var det riktig så trivlig å padle på bølgene som bruste og vi fartet kjapt videre. Vi passerte fyret på Stavneset og bølgene fosset rundt oss. På vår styrbord side var det intet annet enn havet. Og dette havet hadde masse vann det ville ha presset in mot land. Men nok engang må vi si at kajakkene våre går noe så vanvittig godt i vannet. Bølgene tar liksom bare tak i oss og løfter oss videre. Morsomt og fassinerende.

Så gikk vi i inn i ett flott sund, Sveggen. Her var det trangt og nydelig og flotte hus på begge sider av sundet. Klokka begynte da å trekke seg mot fem og vi følte vel at vi snart kunne ta kvelden. Vi heiv oss i selene noen kilometer til og droppet lunsj nummer to. Kom etter hvert frem til en vakker øy, hvor vi fant enn inngjerdet grønn slette nordvest for Ekkilsøya.

Vi gikk litt utenom rutinene idag og unnet oss en kopp kakao før vi satte opp teltet. Men dette er nå oppe, og jegergryta med masse ekstra poteter og gulrøtter er nede i magen. Maten gjorde godt etter nye 43 kilometer på havet.

Ellers må jeg få lov å nevne at GPSen min (Satmap) med båtsportkaret er noe av det nærmeste jeg har kommet perfekt altså. Nydelig å navigere etter og utrolig nøyaktig. Får oversikten over store områder når man zoomer ut og detaljer når man zoomer inn. Og GPSen blir enkler eog enkler eå bruke og jeg oppdager hver dag noe nytt og lurt.
I morgen er det Hustavika som står for tur, så vi får se hav dagen i morgen bringer.



Gårsdagens leirplass i dag morges.....utsikt ut dit vi skal padle.



Kristiansund fra kajakk.



En stor båt og en liten båt og en middels stor mann.


En ting angrer jeg på at jeg ikke kjøpte og det var ett sånt lite videokamera til å ha på hånda eller andre steder. Men ute i bølgene kom jeg på en måte jeg kunne filme litt med utstyret jeg har. Så det testet jeg litt seinere i litt roligere vann.

2 kommentarer:

  1. Å , det kribler i genoaskjøtene når jeg tenker på at dere skal ta Hustadvika. Har seilt den i 70-årsjubileumsseilas med min bror. Syns dere må unne dere en festmiddag med rødsei på Bud. Kan anbefales. Så vidt jeg husker kan en dra opp kajakker innerst i havna.

    SvarSlett
  2. Hei M & L
    Gratullerer med at Hustadvika straks er bak dere. Jeg brukte 10 mnd. på land for en del år siden - på leiren - før jeg søkte meg nordover - og la området bak meg. Var ofte nede ved sjøen og så på brenningene i dårlig vær. Antar at dere har hatt en grei passering i dag.
    Videooptaket var ok. Synes du hadde et raskt og ungdommelig tempo på padleåra di Magnus!
    Mvh
    Inge

    SvarSlett