onsdag 2. juni 2010

Friske Folda forsert - Dag 23

En natt som "væreiere" gjorde godt. Vi sov godt oppe i "andre etasje" og når vekkeklokken pep i fem tiden var vi raskt oppe. En annen som hadde stått tidlig opp var sørvesten. Den blåste over øya og huset og vi så at det var godt med hvite skumtopper på havet. Men vi pakket det vi skulle, spiste vår frokost og smurte vår niste og pakket kajakkene og satte igang med å padle siste rest av Folda.

Hadde vi forsatt igår hadde turen over tatt en halv time. Idag var vinden snudd helt andre veien så vi kjempet oss i mot vind og bølger. Dere som har padlet litt kjenner den morsomme følelsen du får når du kommer over en bølgetopp og plutselig er det ikke vann under den fremre delen av kajakken. Sånn hadde vi det i starten. Bølgene kom ikke så veldig ofte så vi hadde god kontroll og smilte masse. Men det var jo litt tungt også da.

Vi passerte også ett meget tydelig strømskille der ute. Havet ble vedlig rotete jo næremere vi kom. I det vi passerte skillet ble sjøen mye stillere og det gikk greiere å padle. Fasinerende. Vi passerte ut av det noe senere og kom da tilbake til det rotet havet. Men da begynte vi å se plassen vi skulle ha vår brødlunsj. Den ble spist på Fugløya (SKingen). Da hadde vi padlet i tre timer og pappa tippet rett distanse på 12,1 km. Motvinden gjør sitt for å senke fremdriften.

Så padlet vi i et morsomt onmråde med masse holmer og skjær. Her var vi innaskjærs så vi gjorde god fart. Plutselig fikk vi se noen store dyr inne på ei holme og papsen er raskt fremme med kikkerten. Det viser seg at det er to værer som trasker der ute sammen. Begge ser ut som to tovede ullmatter. Papsen pakker ned kikkerten og begynner å lete etter solbrillene. Men finner dem ikke. Han tror de er blitt skjøvet inn i cockpitten og slår seg til ro med det...en stund...så etter litt padling må vi finne ett sted å gå inn og få letet. Men finner vi noen solbriller? Neida. De ligger på noen meters dyp like utenfor holmen med de forbaska dyra. Ikke noe krise å miste solbriller nei, men dette er det andre parret papsen mister, og disse var noen hippe og billige fiskebriller han fikk til halvpris i Rørvik.... Stakkars mann. Så nå padler han med mine. Men behovet har ikke vært stort idag, da vi har hatt lett overskyet og duskregn mye av dagen.

Etter kornlunsjen i Einvika (27,4 km) bar det videre og vi begynte tidlig å se etter teltplasser da naturen ikke akkurat lyste mot oss om at det kunne bli sandstrand og gresslette. Og vi padlet og padlet. Tilslutt så vi noen bygninger og noe som kunne minne om gress. Huset var fraflyttet og gresset var humpete, så vi slo til. Da viste GPS en 44,5 km og vi var mer enn fornøyde.

Idag disket vi opp med hermetiske kjøttkaker i brunsaus med poteter og wokkede grønnsaker.... La meg si det slik at vi kommer til å spise poteter og grønnsaker igjen. Hermetiske kjøttkaker satser vi på å ikke treffe mer på vår vei. Men alt glei ned og kjøttkakene fyller nå teltet i form av gass......

Vi ligger kun noen kilometer fra fylkesgrensen, så imorgen trenger vi dypere inn i barteland. Og vi gleder oss. Flagget jeg fikk av dattern til en kollega ved avreise blir stående igjen i Nord-Trøndersk jord. Det passer jo bra siden min gode kollega Marit snakker denne skjønne dialekt og kommer fra Namsos. Så Marit hils Ingrid og si at flagget har kommet "hjem".

Vi takker også for invitasjonen til Ølandet. Vi håper det passer inn med tiden vår. Hadde vært hyggelig.

Deilige følelsen av å være underveis med godt selskap i hverandre.

Flagget er plantet på en jordkjeller. På baksiden av flagget stod det "monolittt to. MMagnus og pappaen på tur" skrevet i sånn flagg alfabet. Takk Ingrid.