tirsdag 29. juni 2010

Hotell Hummerås - Dag 50

Ja sannelig begynte vi på uke nummer åtte idag. Og hvilken start det skulle bli, men la meg først fortelle litt om natten, for den var ikke spesielt preget av mye søvn. For som nevnt i forrige innleg ble liggeundrelaget mitt ødelagt igår. Tre sånne avskilte kanaler med dun hadde gjort seg om til ett med det resultat at jeg hadde en svæææær pølse med luft midt på madrassen mens det ikke var mye luft å hente ute på sidene. Så der gikk nattesøvnen min. Og papsen fikk heller ikke sove og forsøkte å lese seg i søvn tre ganger uten hell. Mulig at det faktum at det var 25 grader i teltet kan ha hatt en finger med i spillet om vår dårlige nattesøvn.

Klokken pep klokken fire, men vi klarte å sove litt ekstra så vi sto opp klokken halv fem. Været var bra og vi gledet oss til å padle videre. For vi skulle på middaginvitasjon på Hidra i kveld så inspirasjonen var stor der vi padlet avgårde.

Men vi hadde ikke kommet lengre enn rett utenfor bukta da vi ble omsluttet av tåke. Landet lå rett innenfor oss, som et spøkelses landskap og utenfor oss var det bare grøt. Så vi valgte å padle langs land, men måtte jo kryse noen små viker, men kom oss over og fikk atter landkjenning. Pappa hadde kraftige optiske illusjoner og følte at han padlet i nedoverbakke hvis han så ut mot havet og at han padlet i oppoverbakke når han padlet mot land. En merlkelig følelse som forfulgte han så lenge tåka blei liggende. Så som dere skjønner forsvant tåke etter en stund, men hva skjedde da? Jo vi blei klar over at vi padlet i motstrøm. Og ikke en hvilken som helst motstrøm, en skikkelig kraftig en var det. Vi padlet og padlet og følte at ingenting skjedde. Vi kjempet hardt for hver meter vi fikk lagt bak oss, og når vi gikk til lands for lunsj etter fire timer hadde vi padlet 16 kilometer. Noe som gir oss ett snitt på 4 km/t. Så kort med ett så høyt forbruk at energi var deprimerende.

Men det er utrolig hva tre skiver med brød kan ha for effekt. For etter lunsjen passerte vi Jøssingfjorden og da slapp strømmen. Ikke bare slapp den snudde også. Nå logget vi mellom åtte og ni km/t. Snakk om forskjell alle himmel og helvete. Vi raste avgårde og vinket farvel til Rogaland etter en lite "hule tur i kajakk" akkurat i inløpet til Åna-Sira. Spennende. Vi har nå padlet igjennom åtte fylker og har nå bare fire igjen.

Kysten videre forsatte som den slapp i Rogaland, høye svaberg/fjell/berg rett opp fra havet. Få om ingen landingssteder og vi krysset fingrene for at en uanmeldt vestlig kuling ikke skulle komme. Hva vi da skulle ha gjort må fuglane vite....

Vi kom etterhvert inn i Hidrasudet og tok den herlige lille kanalen som splitter Hidra. Endelig den første smaken av sørlandet. Små hvite sørlandshus som perler på en snor bort etter. Jeg ble varm om hjertet og gledet meg til resten av Agder fylkene.

I Rasvåg så vi vår vert Svein Hauge løpe med vinkende armer mot flytebryggen. Og vi mot han. Etterhvert kom resten av verstskapet også, Agnes, Steinar og Ingrid. Og det ble ordnet med garasje for kajakkene på sikker plass og vi fikk dyttet en is i magen på en to tre og utstyret ble kjørt opp med bil. For sjekker dere spotten vi har sendt idag ser dere at den siste kommer fra høyt over havet. For nå ligger vi innlosjert i bryggerhuset oppe på Hummerås på Hidra. Dette er barndomsferiestedet til Agnes og huset er fra 1780, så her er det fasinerende å være. Og ikke minst er deilig å være her. For vi har fått sitte på stoler igjen og vi har fått servert ett herlig måltid med biff stroganoff, poteter og salat, etterfulgt av is med masse frukt og så toppes alt dette med en runde nydelig kake og kaffe samt daim-sjokolade..... Ai ai ai kan en kajakkpadler be om mer? Ett klart og rungende NEI farer fra våre lepper.

Nå skal vi snart legge våre kropper på noen madrasser og sistnatts strabaser på liggeunderlaget er snart glemt. Så passer det seg sånn at det er meldt masse vind i morgen, riktignok rette veien men litt vel mye, så da tar vi sannelig en dag til i dette behageliget stedet. Vi fikk bare ruslet litt i Rasvåg idag så vi gleder oss til ett museum samt å vandre å se på denne "første" sørlandsbyen vi har kommet til.

Vi kan legge oss vel vitende om at dagens kilometer fangst endte opp på 40 kilometer. Det betyr at den siste økta på litt over tre timer ga oss ett snitt på ca 8 km/t og det klapper vi oss selv annerkjennede på skuldra for.

Trolsk stemining den første timen.

Herlige å padle i slik.

Herlig kanal som skiller Hidra i to.

Verstskapet i asvåg representert med Svein Hauge.

Nydelig mat og meget høy stemning